Nettitikku: Linux vs Win10

• Päätin kokeila tikkua taas pitkästä aikaa mutta kun automaagisesti se ei toiminut Windowsin työkaluilla eikä omalla ohjelmallaan (joka ei edes käynnistynyt) ja "asiakaspalvelu" by lissu antoi linkin keskusteluun josta oli hiukan apua mutta silti asiakkaan itse piti etsiä ladattavat softat kun linkit eivät olleet oikeita enää, tikun firmiksen ja "soitto-ohjelman" päivityksen jälkeen pääsi yrittämään yhteyden muodostamista mutta ilman tulosta kun antoi geneerisen virheilmon (josta ei edes lissun aspa osannut sanoa mitään) ja kehotti ottamaan yhteyttä omaguruun (2,28 euroa per minuutti ja mpm/pvm eli 10 minuutin sörkkiminen maksaisi about 25 eukkoa).

Pistin tikun toiseen koneeseen kiinni ja käynnistin Linuxin (virtualisoitu) ja muutaman klikkauksen ja valinnan jälkeen tikku toimi miljoona kertaa paremmin kuin 7ssa tai XP64ssä (virtualisoitu) oli koskaan toiminut kun ISn sivu latautui samalla nopeudella kuin langan kautta (otin pois päältä Linuxissa) kun Windowsin kautta sai päivittää sivua monta kertaa että se latautui.

Voitto pingulle puhtaasti 3-0 Windowsista.

• Sama kuvio täälläkin. Minun 4G USB-tikku meni rikki Windows 10:ssä jo aikaa sitten. Nykyään ei tunnu olevan mitään keinoa saada sitä toimimaan.

Linuxissa samainen toimii heittämällä, näkyy verkkokorttina - ei siis enää edes tarvitse leikkiä millään modem managerilla tms.

• Linuxille peukku. 👍

Mistä tuo ero voi johtua? Windowsissa niin paljon ryönää tai MS:n omia asetuksia edessä?

• MSn oma soittosofta on vissiin tarkoitettu läppäreille joissa on sim-kortti kiinni. Toki on vastaan tullut W10-käyttäjiä joilla on nettitikku mutta ne ovat tuoreempaa mallia kuin mun Hu(l)awei ajalta jolloin W10 ei ollut millään kehitysasteella ja Win7ssakin oli perustukiaikaa jäljellä vielä vissiin.

Varmaan lisämaksusta saisi uudemman nettitikun joka toimisi W10ssä edes jotenkuten (7ssa ja XP64ssä se käyttötoimivuus oli tuurista kiinni) mutta evvk.