Varavirtalähdeongelma
-
7500 mAh:n varavirtalähteeni (Eletra) vaatii täyteen lataukseen n. 9 tunnin lataamisen. Lyön vetoa, että uutena se tuli täyteen vähintään puolella tuosta ajasta. Latauspiuhassa (Nokia 6:n piuha ja mötikkä) ei ole ongelmaa, sillä Nokia 6 latautuu aivan normaalisti. Mikä noin hitaan lataamisen aiheuttaa? Voiko akku mennä pilalle myös niin, että se latautuu vanhana huomattavasti hitaammin kuin uutena? Onko varavirtalähteeni turvallisuusriski? Taloudellisesti sitä ei ole järkevää käyttää, joten se taitaa mennä vaihtoon.
-
Latasitko virtapankkisi alun perinkin samalla laturilla (eikös sulla pitänyt olla Nuukia 7)?
Näitä oli taas juuri LIDlissä (moisella lataa Nokia 8:n kahdesti, kolmatta kierrosta en ole yrittänyt):
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Varavirtalähdeongelma:
Latasitko virtapankkisi alun perinkin samalla laturilla (eikös sulla pitänyt olla Nuukia 7)?
Niin vahvasti muistelen. Ennen 7.2:ta minulla oli käytössä 6. On se edelleen akku ladattuna siltä varalta, että 7.2 joutuu taas huoltoon.
-
Eikös siitä kohta lopu takuu?
-
@mikropiltti 7.2:ta? Sain nykyisen kappaleeni viime vuoden elokuussa, eli takuuta on jäljellä vajaat 1,5 vuotta (2,5 vuotta, jos DNA:n kolmen vuoden takuun mukaan lasketaan). Kutosen takuu on jo päättynyt.
-
No kunhan kiusasin.
-
-
Pari muutakin varavirtaa (Nokian/Microsoft Mobilen DC-18 ja Microsoft Mobilen DC-32) latautuvat huomattavasti hitaammin kuin uusina. Ne ovat vanhempia kuin ehkä 2017 hankittu Eletra. (DC-18 on hankittu 2014, varmaankin kesällä, ja DC-32 ehkä 2016. Eletra on joka tapauksessa uusin.)
-
Ei juuri ole kokemusta latautumisesta saati sen hidastumisesta. Tarvitsen varavirtaa tosi harvoin (eivät akut juuri kulu) ja minulla on parempaa tekemistä kuin väijyä latautumista.
-
@mikropiltti Kuinka kauan paketissaan yhä oleva varavirtalähde säilyy hyvänä?
-
Noista akuista ja niiden latauksesta on aivan liian monta tarinaa.
Epäilen kaiken olevan hyvin niin kauan kuin akku ei pääse kokonaan tyhjenemään. Tyhjän akun säilytys pidempään (vuosi?) ainakin aiemmin tuppasi meinaamaan sitä, ettei akku enää välttämättä latautunut.
Minä pyrin lataamaan kaikki nurkissa pölyttyvät akulliset leluni kerran vuodessa. Tai oikeastaan kahdesti, mutta vain juhannus tai joulu tuppaa toteutumaan.
Joistain leluista kannattaa ottaa akku pois, koska laite imee sen tyhjiin. Tällainen on esim. PlayStation Portable. Samaten Switchin ohjaimet ovat hetkessä tyhjät, harmi etteivät akut ole mallia vaihdettava (siis helposti).
Riippunee varavirtalähteestä, että syökö sen elektroniikka akun tyhjäksi ajassa X. Kai akun lataus muutenkin hiipuu hiljalleen?
-
Otin juuri Cellyn 5000 mAh:n varavirtalähteen paketista. Ohjeissa neuvotaan lataamaan akkua 1. kerralla 12 tuntia. Onko tämä oikeasti tarpeellista? Ohjeissa sanotaan myös, että täyteen latautuminen vie aikaa 4 tuntia. Eletran 7500 mAh:n varavirtalähteen täyteen latautuminen vei sen 8 tai 9 tuntia, joten se vain hieman yläkanttiin, jos verrataan Cellyn varavirran kapasiteettiin.
-
Ohjeissa neuvotaan lataamaan akkua 1. kerralla 12 tuntia. Onko tämä oikeasti tarpeellista?
Jos Mikrobittiä on uskominen, niin ei:
Itse kuitenkin noudattaisin valmistajan ohjetta kun ei voi tietää millainen viritys on kyseessä.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Varavirtalähdeongelma:
Itse kuitenkin noudattaisin valmistajan ohjetta kun ei voi tietää millainen viritys on kyseessä.
Niin aion tehdäkin, vaikka ohje vaikuttaa epäuskottavalta. Odottakoon paketissaan huomisaamuun, niin ei tarvitse valvoa keskiyöhön.
-
Laitoin varavirtalähteen latautumaan. Siinä oli edelleen tehtaan jäljiltä virtaa 2/4 palkkia, vaikka se on lähemmäs 4 vuotta vanha. Miten se on mahdollista? Katsotaan, latautuuko täyteen vai ei. En löytänyt mistään ohjeen suosittelemaa/vaatimaa 5 V / 2,4 A laturia, siispä kiinni Cellyn 5 V / 2,1 A laturi.
-
Ellei akkua ole mokattu siten, että sen oma elektroniikka imee jatkuvasti virtaa, niin kyllä se kestää osittaisessa latingissa kauan (tämä kai vaihtelee eri tyyppisissä akuissa). Tuo 4 vuotta toki kuulostaa kiintoisalta.
Taas muuten on Lidlissä myynnissä 10 000 mAh varavirtalähteitä. Tosin erilaisia kuin se mitä minulla on.
-
Varavirtalähde latautui täyteen. 4 vuotta ei siis tuntunut latautumisessa missään.