Windows 10 varmuuskopiointi / kloonaus
-
Siis. Siis. Siis. Miten Windows 10 -tietokone varmuuskopioidaan kokonaisuudessaan ulkoiselle kiintolevylle, sekä järjestelmätiedostot, ohjelmat että kaikkien käyttäjien luomat tiedostot? Varmuuskopioinnin tulee olla niin täydellinen, että sen avulla koko järjestelmä voidaan tarvittaessa siirtää uudelle kiintolevylle. Varmuuskopioinnin asetuksissa voidaan määritellä kansioittain varmuuskopioinnin kohteet, mutta valintana koko järjestelmä puuttuu. Olen varma, että joku osaa vastata tähänkin kiperään kysymykseen.
-
Clonezilla on ollut hyvä: https://sourceforge.net/projects/clonezilla/
Saattaa joissain tilanteissa tosin vaatia GPartedin kaverikseen: https://sourceforge.net/projects/gparted/
-
Pohdin tätä terminologiaa juuri toisen varmuuskopiointiongelman kanssa. Menee vissiinkin niin että varmuuskopioidessa tallennetaan juuri pelkkä yleinen data, kloonatessa kopioidaan koko järjestelmä niin että esim. Windows voidaan käynnistää kokonaan toiselta taltiolta.
-
@mikropiltti "Clonezilla on ollut hyvä"
Olen tehnyt täysiä varmuuskopioita Clonezillalla tietokoneen sisäiseltä kiintolevyltä ulkoiselle kiintolevylle. Yleensä onnistuu hyvin. Sitten olen palauttanut tietokoneen kiintolevyn sisällön ulkoiselta kiintolevyltä takaisin tietokoneeseen, jos tietokone on lakannut toimimasta vaikka haittaohjelmien vuoksi tai vanhan kiintolevyn rikkoontuessa.
Silloin kun ohjelmisto varmuuskopioidaan Clonezillalla, esim. Microsoft Officella luodut tiedostot eivät ole katseltavissa ulkoiselta kiintolevyltä, vaan ne ovat pakatussa muodossa.
Sitten varsinainen kysymykseni: voinko purkaa Clonezillalla luodut varmuuskopiot ulkoiselta kiintolevyltä toiselle ulkoiselle kiintolevylle, jotta pääsisin katselemaan teksti- ja talulukkotiedostoja, ilman että ylikirjoittaisin toimivan tietokoneen kiintolevylle asennetteja uusia ohjelmia ja tiedostoja? Yrittäessäni tätä, tulee pian ilmoitus joistain puuttuvista temp-tiedostoista. Missä vika?
-
Kyllä esim. duunissa termillä varmuuskopio menee ihan koko kone. Niistä voi kaivaa ulos myös vaikkapa yhden fileen.
Himassa taas otan varmuuskopiot pelkästään tiedostoina. Ihan sellaisena kun ne varsinaisessakin käyttöpaikassa ovat.
Itse käyttiksen backupilla en tee mitään. Toki minulla on Linuxissa tallessa smtpd/httpd/sshd/dhcpd/smbd ja ties mitkä konffit (ovat Linukassa erillisiä tekstifileitä). Samaten käyttäjän kotihakemiston sisältö kuuluu filebackuppiin.
Termit ovat file level backup ja image level backup. Kuvio on erilainen ja se pitää osata huomioida.
-
Sitten varsinainen kysymykseni: voinko purkaa Clonezillalla luodut varmuuskopiot ulkoiselta kiintolevyltä toiselle ulkoiselle kiintolevylle, jotta pääsisin katselemaan teksti- ja talulukkotiedostoja, ilman että ylikirjoittaisin toimivan tietokoneen kiintolevylle asennetteja uusia ohjelmia ja tiedostoja?
Ellei sitä toista ulkoista kiintolevyä voi jyrätä kokonaan (palautetaan sinne siis käyttistä myöten kaikki), niin sitten taitaa olla heikoilla Windowsin kanssa.
Yrittäessäni tätä, tulee pian ilmoitus joistain puuttuvista temp-tiedostoista. Missä vika?
Millä sinä ne yrität purkaa (tai mitä teet) kun tulee temp herjaa? Clonezillallako yrität palauttaa backuplevyltä jollekin muulle ulkoiselle levylle? Kai tuon pitäisi toimia. Missä vaiheessa homma hyytyy?
Linuxissa voi mountata Clonezilla imagen ja kaivaa fileitä sieltä. Mutta hommassa on mutkia. Imagen palat täytyy yhdistää (oletuskoko ehkä kaksi gigaa kipale, en muista) ja ehkä purkaakin (en tiedä voiko gzipatun imagen mountata, se kun on eri asia kuin SquashFS).
Sitten hommaan voi vaikuttaa se, onko backupattu koko levy vai vaan dataa sisältävät sektorit. Tosin pikaisen tutkimuksen perusteella pelkät datasektorit meinaa sitä, että loput on fillattu nollalla tms (eli voi mountata). Tuo ylempi .gz ei enää ole .gg vaan pakkaamaton image.
-rw-r--r-- 1 lasse users 128M Feb 7 2014 sda1.vfat-ptcl-img.gz
-rw-r--r-- 1 lasse users 56M Feb 7 2014 sda1.vfat-ptcl-img.gz.aaEn ole kokeillut edellä mainittua. Toinen tapa on palauttaa imaget virtuaalikoneeksi ja kaivaa fileet sieltä. Clonezilla itse ei tue erillisen fileen kaivelua (ainakaan minun tietääkseni).
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Windows 10 varmuuskopiointi / kloonaus:
"Millä sinä ne yrität purkaa (tai mitä teet) kun tulee temp herjaa? Clonezillallako yrität palauttaa backuplevyltä jollekin muulle ulkoiselle levylle? Kai tuon pitäisi toimia. Missä vaiheessa homma hyytyy?"
Ensin tein varmuuskopion (backup) Clonezillalla tietokoneen sisäisestä kiintolevystä ensimmäiselle ulkoiselle kiintolevylle. Näytti onnistuvan. Toisessa vaiheessa yritin palauttaa (restore) ensimmäiselle ulkoiselle kiintolevylle tehdystä varmuuskopiosta tiedostot toiselle ulkoiselle kiintolelevylle. Tarkoituksena saada näkyviin samat tiedostot, joista olin hetkeä aikaisemmin tehnyt varmuuskopion. Toisessa vaiheessakin käytin Clonezillaa. Toiselle ulkoiselle kiintolevylle tehtävä palautus eteni noin puoleen väliin, mutta sitten pysähtyi. Syyksi ilmoitettiin joidenkin temp-tiedostojen puuttuminen. Tietokoneen sisäiselle kiintolevylle en palauttamista halunnut tehdä, koska olin sinne asentanut jo käyttöjärjetelmän uudelllen. Muutama asiakirja pitäisi kuitenkin palauttaa ensimmäiselle ulkoiselle kiintolevylle tehdystä varmuuskopiosta.
-
Tuollaiseen temp-uinutukseen en muista törmänneeni. Olen kyllä joskus tehnyt palautuksen eri levylle (tyyliin alkup. sda, kohde sde) vaan en muista liittyikö siihen jotain erikoista. Toki Clonezillakin on muuttunut vuosien varrella. Muistaakos @PaPeR tästä jotain?
Ovatkos virtuaalikoneet tuttuja? Luot uuden virtuaalikoneen, jossa on tarpeeksi levyä, boottaat sen Clonezillalla, mounttaat backup levyn virtuaalikoneeseen ja sitten Clonezillaan ja palautat backupin virtuaalikoneen levy(i)lle.
Tai sitten Linux koneeseen mounttaat Clonezilla imagen, joka pitää eka yhdistää ja purkaa tai toiste päin. Minulla ei ole yli 2 gigan backuppia missään tallessa, en voi tutkailla sen enempi suuria imageja (on tyyliin Pentium kakkosen MS-DOS ja Win 98 setit tallessa).
-
Tulee mieleen, että koetettiinko palautusta jollain optiolla että tarkastaa imagen? Silloinhan puolessa välissä aletaan tarkastaa, jos ensin tehdään hommat ja sitten tarkastetaan. Itse en ole TEMP-virheeseen törmännyt, vaikka paljon olen käyttänyt ja käytän CloneZillaa. Voisi koettaa luoda image uudelleen.
-
Ja voihan siitä imagestakin palauttaa suoraan tiedostoja.