macOS Catalina kotiverkossa
-
Minun ja vaimon Macit (Catalina) on kytketty langalliseen lähiverkkoon täällä kotona. Minulla on kiusallinen ongelma: kun yritän kytkeytyä vaimon koneelle, niin Finderiin ilmaantuu oman koneeni kansiorakenne. Tällaista ongelmaa ei ole, kun vaimoni koneelta kytkeydytään minun koneelleni. Annetaan käyttäjätunnus ja salasana, ja päästään kopioimaan tiedostoja.
Miten saan oman koneeni käyttäytymään normaalisti? Varmaankin löytyy sopiva loitsu terminaaliin yhteyspuskurin tms. nollaamiseksi, mutta mikä se loitsu olisi? On kokeiltu shift-bootit moneen kertaan.
Macissani on erillisellä volumella macOS Big Sur ja sitä käyttäessä ei edellä kuvattua ongelmaa ole.
-
En malttanut odotella loitsuja ja asensin Catalinan uudestaan. Lähiverkko-ongelma hävisi laitettuani järjestelmäasetukset (jako) ja finder-asetukset (yleiset ja sivupalkki) samaan tilaan mitä ne olivat ennen uudelleen asennusta.
-
Kerros Macin saloista tietämättömälle, että miksi käyttää Catalinaa, jos on jo Big Sur asennettuna?
-
Oiskohan sama kuin Windowsissa että softa a ei toimi uudemmassa.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä macOS Catalina kotiverkossa:
Kerros Macin saloista tietämättömälle, että miksi käyttää Catalinaa, jos on jo Big Sur asennettuna?
Big Sur ei tue 32-bittisiä sovelluksia.
-
Mac puolella on kyllä tapahtunut paljon enemmän softien dumppauksia kuin Windowsissa. Uusimpana kuviona jälleen kerran prosessoriarkkitehtuurin muutos.
Näemmä minun käyttis vielä tukee 32-bittisyyttä: https://doc.opensuse.org/documentation/leap/reference/html/book-opensuse-reference/cha-64bit.html
Ei minulla ole 32-bittisyyteen liittyen tuottanut tuskaa kuin joskus kauan sitten SNES9x ja/tai ZSNES, joiden kääntäminen oli "kiintoisaa". Eipä noillakaan enää ole väliä, koska nuo ovat jääneet historiaan, nykyään löytyy tarkempia SNES emuja.
-
@mikropiltti
Big Sur saattaa edelleen kaatua ilman ennakkovaroitusta, kun taas Catalina on jo pitkään ollut stabiili. Lisäksi Finder vie Big Surissa enemmän tilaa näytöllä, eikä fonttien pienentäminen auta, koska riviväli ei samalla pienene. Minulla ei ole näytössä kuin 1200 pikseliä pystysuunnassa. Siihen mahtuvat Catalinan Finder-ikkunat paremmin.Big Surissa puuhailen SwiftUI-ohjelmointia, koska sitä ei voi järkevästi tehdä Catalinassa.
Muuten, minun lähiverkko-ongelmani Catalinaan palasi takaisin.
-
@erkkimaalta sanoi ryhmässä macOS Catalina kotiverkossa:
Minulla ei ole näytössä kuin 1200 pikseliä pystysuunnassa.
Hauska, markettimikroissa taitaa edelleen huonoimmillaan olla 768 pystypikseliä.
Ymmärrän tuskasi kyllä, minulla oli muistaakseni jo vuonna 2006 Dellin 1920x1200 näyttö. En halunnut matalampaa fullHD:tä. Nyt on ollut reilu seitsemän vuotta ns. hyötynäyttönä 3840x2160 resoluutioinen lelu.
Pelinäyttö on pienempi (nyt 2560x1440 uusimmassa masiinassa), koska ei ole aikeita maksaa ökynäytönohjaimista. Minulla moinen lähinnä pölyttyisi.