töllön kalibrointi itse ja ilman tietokonetta

• Pohdin, että pitäisikö yrittää kalibroida töllöä ihan jonkin laitteen avulla vai luotanko edelleen omiin silmiini. Vaan näemmä kaikki laitteet on sidottu johonkin Winukkaohjelmaan eli taitaa olla turhaa pohdintaa. Ei ole aikeita hankkia edes läppäriä saati sitten Winukallista sellaista.

Tarvitsisi siis erillislaitteen, joka mittaa ja puskee testikuvaa. Onkohan moisia edes olemassa? Saattaa toki maksaa aivan liikaa tarpeeseen nähden.

Tekniikan Maailma muuten kirjoittaa asiaa: TESTEISSÄ PÄÄDYMME useimmiten kytkemään lähes kaikki niin kutsutut ”kuvanparannuspiirit” pois päältä. Näitä parantimia voi olla kymmenisen kappaletta ja ne ovat usein hajallaan eri alavalikoissa. Näin ollen niiden tunnistamiseen ei ole helppo antaa yksiselitteisiä ohjeita. Kuvatilan vaihtaminen elokuvien katseluun tarkoitetuksi onneksi kytkee yleensä edes osan parannuspiireistä pois käytöstä.

• Calman Home Express kalibrointi kitin saa/sai 100 jenkkitaalalla. Hyötyä vai ei on sitten asia erikseen.

Dellin tietokonenåyttö pitäisi kalibroida jollakin helekutin kameralla mutta ainoa kalibrointi joka tehtiin (muutamaan otteeseen) oli kirkkauden ja kontrastin säätö.

Jos haluaa kuluttaa aikaansa käymällä valikoita läpi niin saa siinä varmaan ihan mukavasti aikaa kulumaan telkkua kalibroitaessa.

Itse yritin katsoa löytyisikö Philipsin telkun valikoista joku ruudun virkistys tjsp kun reilun sormenpään kokoinen kirkashko pallo (alunperin oli donitsi (jostain kumman syystä näytti samalta kuin Dellin logo) mutta sitten kutistui palloksi) on ilmestynyt ruutuu mutta ei löytynyt joten anti olla kun ei häiritse.

• Calman Home Express kalibrointi kitin saa/sai 100 jenkkitaalalla. Hyötyä vai ei on sitten asia erikseen.

Jotain softa-asennusta tuokin vaatii. Ja lienee liian halpa, jotta siitä on oikeaa hyötyä.

Jos haluaa kuluttaa aikaansa käymällä valikoita läpi niin saa siinä varmaan ihan mukavasti aikaa kulumaan telkkua kalibroitaessa.

Pakkohan ne on käydä läpi. Kun joskus kauan sitten luulin saaneeni plasmani movie modesta kaikki "kuvanparannukset" pois, huomasin kuitenkin Batman leffan lopputeksteissä outouden. Kaivoin lisää ja taas löytyi "parannusasetus", jonka olin aiemmin missannut.

Omin silmin ja tämän avulla olen saanut muut leffamoden asetukset tarpeeksi kohilleen. Nyt on ollut viimeiset reilu 10 v rauhallista plasman säätöjen osalta.

Uutta hubaa on luvassa, ellei nyt töllötkin mene kortille ihan kohta heti:

LG OLED65C15 65" 4K Ultra HD OLED -televisio
    1 kpl 2 599,00 €

• administrators

AVSHD on vanha, mutta edelleen pätevä. Vaatii jonkin verran silmää ja perehtymistä, mutta tässäkään hommassa ei tarjoilla ilmaisia lounaita.

https://www.avsforum.com/threads/avs-hd-709-blu-ray-mp4-calibration.948496/