Pizza Tycoon (PC 1994)
-
Peli tunnetaan myös Pizza Connection nimellä, tälle on pari jatkoakin tullut Pizza Tycoon 2 vuonna 2001 sekä nyt sitten Pizza Connection 3 vuonna 2018. Joten suhteellisen pitkät välit tuossa aina olleet, yllättävänkin pitkä ekan ja tokan välillä.
Peli on mainiota hurttia huumoria. Tarkoitus on siis aloittaa käytännössä nollilta rakentamaan omaa imperiumia, elikkäs pizzerioita ja niiden avulla valloittaa ensiksi oma lähiö, sitten naapurikaupunki ja lopulta maailman suurkaupungit pistää maistelemaan juuri sinun ideoimissasi ja sisustamissa ravintoissa, juuri sellaista pizzaa, jonka koostumuksen ja täytteen olet itse saanut luoda ! toki sitten kyykyttää kumoon siinä sivussa kaikki muut vierailevat firmat jotka samoja palveluja tarjoavat ja kerätä massit omaan taskuun.
Pelissä itselleni kaikkein hauskin on tuo itse pizzan valmistus, niiden suunnittelu ja testaaminen mitä mieltä raati on
itse valmistaminen on yllättävän monipuolista ja ainesosia on paljon ja niitä saa silputtua tai vaikka halutessaan pistää suunnilleen porsaan pään siihen keskelle pizzaa kokonaisena, jos epäilee että se jollekin maistuisi sellaisenaan !
todella monipuolinen tuo osio, niin graafisesti kuin muutoinkin. Pelin sydän ja sielu.
Toki kiva osuus on myös se ravintoloiden suunnittelu kun yläkulmakuvasta niitä voi sisustella oman näköisekseen ja sitten seurailla että käykö siellä sakkia vai pitääkö listaa vähän uudistaa. Tokihan sinne pitää myös sitten palkata väkeä ja heitä haastetellaan ja kokeilla, tarjoilijoilla jne… on sitten vähän palkan mukaan erilaisia taitoja.
Business osuuspuolikin löytyy ja on yllättävän monipuoilinen mutta se on sen verran ”tylsää” tekstiä tuottavaa tarinata että en jaksa siitä puolesta rustailla, mutta ajaa asiansa ja käppyröitä saa kaikesta mahdollisesti että mihinkä suuntaan olla menossa finassipuolella !
Huumori kantautuu myös siinä kun tässä voi sitten vaikka sabotoida erinäisillä keinoilla kilpakumppaneidensa touhuja ja ravintoloita, kuten vaikkapa rottaongelmaa niille aiheuttaa, tai vähän liekinheittimellä keittämässä pyötäkattauksia jne… tai palkata vähän mafian väkeä kovistelemaan niitä jne…
Graafinen yleisilme on sellainen sarjakuvamaisen letkeä ja humoristinen. Todella iskee meikäläisen makuhermoon tuoltakin puolelta !
Pelissä on myös aivan loistava ohjekirja, joka on nannaa vanhoila huviltä ajoilta. Vielä kun on Microprosen peli niin he todella panostivat tuohon puoleen aikoinaan aivan huikealla tavalla ! sit ohjekirjan lisäksi on resejä pizzan valmistamiseen vielä erikseen ”läpyskänä”, joista siis itse peliin apua mutta voi niitä oikeastikin tehdä siinä samalla syötäväksi kun pelin ääressä maiskotellen.
Klassikko eikä syyttä suotta ! Mainio peli vielä tänäkin päivänä
-
Nyt noita pizza jne pelejä on nettipeleinä, osa ihan mukavia jossa kerkiää tehdä sen mitä asiakas/asiakkaat haluaa ja toisissa sen verta tiukat rajat että ei ole varaa virheisiin tai pieneenkään hidastelöuun ja kun samaan aikaan pitäisi myös tarjoilla jne niin ..........
-
@marko-forssell Joitain oon varmaan noita nähnyt ja yksittäistä testannutkin, en tosin nettipeleinä. Mutta niissä oli ainakin ihan eri idea kuin tuossa noita pizzoja rauhassa valmistellessa ja suunnitellessa. Että noi ei oikein tuohon peliin kovin hyvin vertaudu tai ole oikeastaan laisinkaan samanlaisia, vallankaan idealtaan. Siis jos oletan mitä nyt noilla peleillä tarkoitat ja olen niitä muutamia testannut.