Geoff Crammond’s Gran Prix 2 (PC 1994)
-
Oli se 1990-luku aivan huikeaa aikaa jos oli PC pelaaja, siis aivan tajutonta tykitystä varsinkin tuo puolenvälin tienoo, mestariteoksia tuli joka genreen aivan tauotta ! toinen toistaan tykimpiä tuotoksia. Okei ehkä kuitenkin vain näin länsimaalaisittain, nuita idäntuonteja ei toki ollut että se genre kuten jrpg jäi aivan kokonaan pois.. tasaoloikissakin lievää verenvähyyttä mutta niitä sentäs oli jonkisen verran oikeinkin hyviäkin sit kans. Mut eipä sitä tuolloin meikä kyllä juurikaan kaivannut niitä japseja siis (vaikka nyt niitäkin mielellään toki pelailee !) ekat milloin alkoi kaipaamaan niin oli kaverin Pleikalla Metal Gear Solid ja ISS Pro Evolution Soccer II, siinä oli sellainen kaksikko että oksat pois !
Takaisin formuloihin kuitenkin näytti aivan uskomattoman upealta aikoinaan (ei ehkä niinkään tänä päivänä enää
tämä formulointi, tais olla vielä aikaa kun VGA alkoi muuttua SVGA tasolle niin tuli tarkkuutta lissää ja se nosti pieniä yksityiskohtia itse formuloista entisestään. Sitten ne upeat uusinnat ulkoa päin, ai että miltä ne näytti !
Pelissä oli todella monipuoliset saatömahdollisuudet ja ne todella vaikuttivat kierroaikoihin radikaalisti ja auton ajettavuuteen. Kisojen pituuksia sai muutella mielin määrin, aika-ajot jne… sai halutessaan. Oikeat tallit ja kuskit, kypärätkin aitoja jne… radat oli viimeisen päälle otettu aidoisa radoista, ja huikeassa ohjekirjassa radat ja niiden jipotkin käytiin perusteellisesti läpi...
...pelissähän oli muistaakseni kans jo ekasta osasta (jota kaverin Amigalla pelattiin, kakkosta sitten meikän PC:llä tahkottiin) lähtien sliderit jolla sait tallien ”paremmuutta” säädellä että millä oli parhaimmat kalustot alla kun tuokin otettiin pelissä huomioon.. samoin kuskeilla oli paremmuus, nopeus sekä virheherkkyys jne… joita sai vapaasti säädellä. Jos halus niin tallien nimiä sai kans muutella, kypäriä jne… eli jos ei halunnut Official jutuilla pelata niin sitä sai muokattua ihan älyttömästi. Tais itse formuloiden väritykset saada tehdä.
Ajotuntuma oli tuohon aikaan jotain aivan käsittämätöntä ! Ei ole tullut tätä tai uudempia ikuisuuksiin testattua mutta epäilen että tämä peli ois valitettavasti jopa poikkeuksen huonosti kestänyt aikaa, varsinkin kun framerate ei muistaakseni tuolloinkaan missään mahdottomissa lukemissa huidellut, vaikka tuolloin siihen ei oikeastaan kiinnittänyt mitään huomiota ja grafiikan säädöistä sen sai kohdilleen että näytti tuolloin jopa tosi sulavalta.
Fysiikat olivat tuohon aikaan aivan omaa luokkaansa ja oikeaa simulaatiota koko touhu. Oli tekniset viat jotka saattoivat iskeä niin omaan kuin ai kuskeihin ja moottorit päästää savut pihalle, toki vikoja oli paljon muitakin kuin vain moottorin kosahtaminen jne… yhdestä kunnon tällistä poikki se kisa sit.
Kaikkein huikein ominaisuus oli se että jos useampi pelas peliä, niin sai laitettua montako ajovuoroa jokaisella oli vuoronperään kisan aikana, sitten tasaisin väliajoin sitetn aina vaihdettiin tovin ajaksi kuskia ja autoa. Sillä aikaa sitten tekoäly ajeli niitä muita ihsmiskuskin autoja. Toi oli aivan älyttömän mahtava ominaisuus ja sitten sai kirota ai:ta jos se tössi kisan
Tuota tuli tahkottua ja käytettyä kavereiden kanssa älyttömän paljon ja aivan täydellisen upeat muistot tuosta jäi, oli todella hauska ja nerokas ominaisuus, siis todella !
Microprose aikansa laatua ! toi aivan mielettömän paljon unohtumattomia pelejä jo Commodore 64:lle ja jatkoi vielä tykitystään hyvin tovin myös PC:llä. Itselleni ehkä kaikkien aikojen kovin pelitalo ollut, niin monta mestariteosta ovat luoneet ja niin totaalisen erityylisiä pelejä kaikkinensa.
-
ekat milloin alkoi kaipaamaan niin oli kaverin Pleikalla Metal Gear Solid
Joskus muinoin kun aloin tuota pelaamaan, kolahti Pleikasta laser. Oli toki jouluaatto ja varaosan saaminen kesti.
Käytännössä en kuitenkaan peliä pystynyt pelaamaan. En vaan saanut palikkagrafiikoista tolkkua. GameCube versio on pelattava.
Pelissä oli todella monipuoliset saatömahdollisuudet ja ne todella vaikuttivat kierroaikoihin radikaalisti ja auton ajettavuuteen.
Olikohan tämä se osa (vaiko edellinen), jossa kopiosuojauksen huono ohittaminen aiheutti auton ohjauksen lamaantumisen?
En ole autopelimiehiäkään. Pelatuista tulee mieleen lähinnä C64 Rally Speedway ja arcade OutRun. Joskus tuli myös pelattua kaapelilla kaveria vastaan Amiga Stunt Car Raceria.
PS2 Japanin releasesta hankin Ridge Racerin. Switchille pölyttyy Mario Cart. PS5:lle harkitsen Gran Turismoa.