Richard Burns Rally (2004 PC, PS2)
-
Peli tuli aikoinaan ja vei rallien puolella simulaation aivan toiselle tasolle kuin mitä koskaan aiemmin oltiin koettu, tokihan vaikkapa Colin McRae ralli oli mainiota hupia mutta tämä otti rallin monta kertaa vakavammin ja pyrki tekemään siitä todella paljon aidompaa kaikilta osin.
Pelin teki Warthog Games, lieköhän paljon muuta sitten tehnytkään ? tai jos teki niin ne muut tekeleet meni meikältä aikoinaan aivan ohitse sitten. Oisko peräti ruotsalaista verta ollut kyseinen firma ? SCI Games tais olla sit julkaisijako lie ? sehän tais vastata myös Carmageddonista, jossa hurmehenkisyys ratintakana oli vallan jotain muuta taasen.
Alunperin pelissä oli kuudessa erimaassa rallipätkiä (Suomi myös mukana talvirallina). Autoja oli kahdeksan kappaletta tarjolla. Vielä edelleen pelin modi kulttuuri on voimissaan nettilässä tuolla PC-puolella, joten nykypäivänkin autoja ja uusia rallipätkiä on tarjolla, jos haluaa peliin täysillä vielä tänäkin päivänä uppoutua.. tekis kyllä mieli mutta ei tuohon modijutskailuun ole tullut perehdyttyä.. onkohan tuohon jotain tosi helppoa modijutskaa sitten vai pitääkö enempikin kikkailla että saa homman pelittämään nykyisillä vehkeillä sitten modien kera !?
Pelin ajomallinnus oli todella haastava ajella pädillä, pelin ajokoulu oli jo melkoista tekemisen meininkiä että sen sai suoritettua kun pelkästään jarruttaminen oli jo ihan oma maailmansa pelissä verrattuna mihinkään aiempaaan rallipeliin koskaan aiemmin. Taisipa pelissä olla mahdollisuus että kesken kauden saattoi kuski joutua sairaalakeikallekin jos liian pahasti autoa romutti ja jäi sitten kisa väliin koko kauden taistossa, joten tärkeitä pitsteitä menetti tai jos oikein huonosti kävi niin päättyi koko homma kuin seinään ja kirkonkellot kumis.
Ensimmäistä kertaa ikinä rallipelissä ei voinut ajaa nastalaudassa tautotta, tai jos ajoi niin metsähallitus kutsui kyllä hyvinkin pikaisesti. Eikä pelissä oikeastaan sitten uskaltanut ajaa kapealla metsätiellä aivan tajuttoman lujaa, koska se vauhti siinä välittyi mainiosti virtuaaliselle kuskille asti ja alkoi ”oikeasti siinä jo pelottaa” jotta kaasujalkaa tuli vaistomaisesti helposti jo ihan selkäytimestä lähtevillä käskyillä höllättyä. Se oli täysin ennennäkemätöntä tai pikemminkin ennenkokematonta rallipelissä. Myös auton hajoaminen oli aivan omaa luokkaansa, liian reteesti vedetyssä liian pitkässä hypyssä saattoi tulla autoon suuria ongelmia ja vasrsinkin Australiassa oli aivan tajuton hirmuhyppyri, jos siihen veti täysillä niin auto kärsi poikkeuksetta jo melkoisia vaurioita pelkästä hypystä vaikka sen nätisti alas tulisikin, loppupätkä olikin sitten melkoista taiteilua ettei minuuttitolkulla häviäis ja pääsis pätkän ylipäätään maaliin saakka.
Säätämiset sun muutt nippelijutut oli kans, niistä kiinnostuneille joidenka avulla sitten saattoi uupuvat sekunnit tai sen kymmennysosat kiriä, jos ei niitä ei pelkällä ajotaidolla pystynyt kiinni nappaamaan. Rengavalinnat myös toki olennainen osa kuviota, jos väärät valitsee niin aikaa melkoisesti tuhlaantuu.
Pelin uusinnat olivat jotain aivan mahtavuutta. Oikeastaan ensi kertaa ajolinjat näyttivät todella realistisilta
oli oikeasti namukasta ihailla kuinka auto uusinnoissa näytti kulkevan sillain kuin sen oikeastikin oletti ojanpientareita nuolevan, jos vaikkapa sitä vertasti tv:stä nähtyyn menoon. Myös musa oli jotain vallan muuta kuin mihin oli totuttu, mut oikeastaan se alkoi kasvaa korvakäytäviin kiinni ajansaatossa kun sitä pidempään oli kuunnellut, hetki hetkeltä paremmin ja loi yllättävän hyvin fiiliksen niihin tilanteisiin. Autolla ajettaessa ei toki musiikinrenkutusta tarvinnut kuunnella vaan menopelin moottorinärjynnät ja kilinat & kolinat sun muut ropinat kivasti kuuluivat
Raikas tuulahdus kohti simulaatiomaisempaa rallittelua !
Peli on tänäkin päivänä enemmän tai vähemmän pelattava ja varsinkin PC-puolella tuo modit tarjoavat aivan uusia tuulia tälle teokselle tänäkin päivänä, sorateiden kuninkuutta halajaville.
Voisiko sanoa jopa, klassikko ja syntyessään.