The Dig (PC 1995)



  • Aikoinaan kun point’n’cliksut elelevivät sitä reteintä ja hulppeinta aikakautaan.. tuli pelejä vähän joka aiheesta.

    Jos vaikkapas Gabriel Knight oli se joka toi oikeasti ekaa kertaa niihin sitä aikuisempaa synkkyyttä ja voodotaa oikeastaan ennenäkemättömällä tavalla tietokonepelien tarinankerrontaan (tokihan Sierra teki noita astetta realistisempia eikä niin huumoripainotteisia kuin taas Lucasarts) niin tämä taasen oli myös omalla tavallaan ”suunnannäyttäjä” että se peli voisi olla eeppinen mutta tietyllä tavalla myös realistisen tyylinen avaruus”spektaakkeli”, jossa välttämättä se tuntematon ei olisi suoraan heti paha joka pitää tappaa… ja ryyditetty tarinalla jollaista ei vastaavaa olisi vielä nähty.

    Grafiikat kieltämättä pienen inflaation ajoittain kokenut (tänä päivänä) ja parissa kohdassa pitää vähän arvuutella että mitä se esittääkään ja kursoria veivattava ympäriinsä jotta tietää onko siinä kohdassa jotain ja mitä siinä on ennen kuin teksti sen paljastaa. Ajoittain kuitenkin ihan ok näköinen jopa. Pienellä nykypäivän hiomisella (resoa lisäämällä) sais tosi siistin näköisen tästä mutta näinkin menettelee suurimman osan ajasta.

    Kuitekin ilmestymisaikoinaan varmasti ollut aivan huiman näköinen mutta vaikkapa Day of the Tentacle alkuperäisgraffat ovat kuitenkin todellaa paljon jopa huomattavasti paremmin ajan hampaan nakerrusta kestänyt, toki tyylikin jo itsessään siinä aivan täysin erityyliä ! joka selittää sen miksi se kestää aikaa ja tämä ei.

    Äänet (Michel Land) ovat loistavat ja ääninäyttelyäkin (Robert Patrick, Mari Weiss, Steven Jay Blum, David Lodge, Leilani Jones, James Garnett) löytyy joten pelkkien tekstien tuijotteluun ei tarvitse tyytyä ! Varsinkin pelin musiikkeihin ei kyllä pääse juurikaan kyllästymään ja luovat aivan loistavaa tunnelmaa.

    Pelin itsensä ideanikkari on ollut Steven Spielberg joka hommasta oli vääntämässä jonkin sorttista juttua mutta sen tekeminen olisi osoittautunut tuohon aikaan liian kalliiksi ja haasteelliseksi joten homma sitten livahti seikkailupelin puolelle lopulta. Toki paljon suuria muutoksia ideaan sitten tehtiin ja ilmeisesti useampaankin otteeseen ja päätekijäkin pelillä vaihtui kerta toisensa perään, osittain ilmeisesti tuon takia pidemmän päälle peliin jäänyt juonellisia aukkoja pelaajan "tilkittäväksi" ja loppua kohti kait varsinkin homma vähän levähtänyt ja puzzletkin ilmeisesti vähän lässähtää pidemmälle mennessä, joten täysin auvoista meininki ei kokonaisuudessa kuitenkaan ole. Sinällään hitusen harmi että alkupuolisko tarjoaa heti parastaan, joten sillain vähän loppukiima jää saavuttamatta.

    Pelin höpöttelyt on suunnitellut peräti itse sci-fi kirjailija Orson Scott Card.

    Peliä väsättiin peräti kuuden vuoden ajan ja se kyllä näkyy, kuuluu ja tuntuu. Sen verran laadukkaasta tekeleestä edelleenkin kyse kun peli ilmestyi viime vuosituhannen puolella, vuonna 1995 Tekijänä toimi Lucasarts joka tuolloin keskittyi tekemään pääsääntöisesti todella humoristisia point'n'kiksuja mutta tämä on ehti toista maata ja tarjoilee oikein puhdasta sci-fiä aimoläjäyksen. Alkupuolella aivopähkinät ovat selkeitä ja homma etenee ihan sillä maalaisjärjellä kivan vauhdikkaasti, mikäpä siinä kun tarinata janoaa kovasti saada ja nähdä lisää kuinka se kehittyy ! …

    …valitettavasti ei sitten koko potentiaaliaan pystynyt lunastamaan. Yritys oli kuitenkin tehdä tästä jotain aivan käsittämättömän huimaa avaruus"spektaakkeli"seikkailua, joka olisi kaikilta osin suurempi tapaus kuin sen osiensa summa.

    Jos pelin GOGista hankkii niin mukana tulee digitaalisena mittava The Dig novelli myös lisälukemiseksi !

    Sanonta "old but gold" käy tähän aikamoisen hyvin

    A DEEP SPACE ADVENTURE BY SEAN CLARK IN COLLABORATION WITH FILMMAKER STEVEN SPIELBERG

    An asteroid the size of a small moon is on a crash course toward Earth, and only NASA veteran Boston Low has the expertise to stop it. Along for the ride are award-winning journalist Maggie Robbins and internationally renowned geologist Ludger Brink.

    Once the wayward asteroid is nuked into a safe orbit, the trio conducts a routine examination of the rocky surface.

    What they uncover is anything but routine.

    Low, Brink and Robbins unwittingly trigger a mechanism that transforms the asteroid into a crystal-like spacecraft. The team is hurtled across the galaxy to a planet so desolate, Brink is moved to name it Cocytus, after the 9th circle of Hell in Dante’s inferno. The bleak landscape was obviously once home to a highly evolved civilization, with remnants of sophisticated architecture, advanced technology and an intricate network of underground tunnels.

    But no Cocytans.

    Who were the original inhabitants of this once rich empire-turned-wasteland? What are those apparitions that mysteriously appear from time to time? Why have Low, Robbins, and Brink been brought to this place? And how can Low keep his team from unraveling in the face of such uncertainty? To return to Earth, they must dig for answers, both on the planet’s surface and deep within themselves.

    From the combined talents of LucasArts and legendary Steven Spielberg comes an epic adventure that plunges headlong into the very core of the unknown. And takes you with it.
    • Nearly 200 locations and hundreds of puzzles
    • Robert Patrick of T2 as the voice of Boston Low
    • Special effects contributed by Industrial Light & Magic
    • Dialogue contributed by award-winning sci-fi writer Orson Scott Card
    • Alluring Wagnerian musical score sets the epic tone