Fahrenheit (PS2, PC 2005)



  • Olikohan jossain päin tellusta myös Indigo Prophecy nimellä kans tämä samainen peli.

    Liekö ensimmäinen vähän tietyllä tapaan jopa ”aikuisempaan makuun” suunnattu ”seikkailupeli” joka vei kontrollointia seikkailupeleissä, siis niistä siihen asti valtavirrassa olleista kliksunaksutteluista monta pykälää tuollaiseen interktiivisempaan suuntaan, jopa elokuvallisempaan suuntaan.

    Joten peruspuzzleilut ja aivopähkinät eivät olleet enää se olennaisin osa pelimekaniikkaa, vaan se että homma etenisi suht kivalla tahdilla vailla suurempaa jumiin jäämistä pidemmäksi ajaksi ja pelaaja pääsisi sillain nauttimaan tarinen etenemisestä.

    Kontrollit tässä vielä hitusen hakusessa, Quantic Dream siis vastuussa pelistä, ja niitähän porukka tulisin pikku hiljaa peleissään entisestään hiomaan.

    Jakoi aika paljon kahtia mielipiteitä tuollainen niin sanottu QTE painotteisuuteen perustuva peli, verrattuna niihin aiempiin. Osalle tuo tulisi olemaan kuitenkin siunaus kun taas osalle kirous. Toisten mielestä pelillisiä elementtejä karsitaan liikaa, kun taas toisten mielestä itse tarinasta nauttiminen on nuin paljon mukavampaa… myöhemmin sekaan tulee vielä Telltale joka esittelee oman versionsa uuden tyyppisistä seikkailupeleistä ja miten niissä pelaaja mukaan temmataan, mutta se on eri asia se.

    Tarinallisesti tämä alkaa todella mielenkiintoisesti ja mukaansatempaavasti ja vie heti alussa todella tiukalla otteellaan pelaajaa mukanaan. Alussa on heppu joka tekee murhan jota ohjataan pakenemaan ja sitten välillä ohjataan naispoliisia joka tuota jahtaa, sillain kivasti kietoutuu nuo pelillisetkin jutut että jääkö jotain kiireessä pakenijalta huomaamatta ja löytääkö niitä poliisilla sitten jne… myös ”masennusmittari” oli pelissä aika veikeä viritelmä… mut toi asettelu että pelaat kummallakin oli tuossa mainio… pelissä oli oikeasti paljon hyviä ja uudistavia ideoita ja vaikka osa meinaa vähän liitoksistaan nitkua ja natkua niin silti kokonaisuus pysyy suht hyvin kasassa 🙂 ilman mitään omia purkkaviritelmiäkin …

    …harmi että loppua kohden tarinallisesti lähdetään vähän turhan suurellisiin kuvioihin sekaantumaan ja homma ikään kuin repeää liitoksistaan. Mutta ihan kelpo peli tänäkin päivänä ja varsinkin alkupuolisko pelistä on todella tiukkaa kamaa 🙂 … siitä se sitten läksi ja David Cage on porukoineen luoneet sittemmin Heavy Rainin, Beyond Two Soulsin kuin Detroit : Become Humanin… oikeastaan hyvin pitkälti tämän pelin pohjalta, sitä hitusen kerta kerralta viilaten ja höyläten, omaa pelisysteemiään siis ja pieniä nyansseja tuonut lisää sinne sun tänne.

    Musiikit on kans ihan hyvää matskua tässä, onhan ne sentään tehnyt Angelo Badalamenti, joka vastas vaikkapas tv-sarja Twin Peaksin musiikeista kans ja sieltä muutama legendaarinen sointu tulla tupsahti erityisesti, jotka jäivät ihan kunnolla elämään sit 🙂

    Niin tai näin niin yksi uudenaallon airueista, mitkä veivät seikkailupelejä itse kehittämään tälläiseen "omaan suuntaansa". Toiset pitää näistä mutta toiset vihaa. Jotta mentiikö tässä sitten yhtäaikaisesti eteen ja taaksepäin 😄

    Tietsikalle löytyy vaikkapas RemasterEditionia sit ... toki taitaa myös konsoleille löytyä myöskin.



  • @tomi-n sanoi ryhmässä Fahrenheit (PS2, PC 2005):

    Jakoi aika paljon kahtia mielipiteitä tuollainen niin sanottu QTE painotteisuuteen perustuva peli, verrattuna niihin aiempiin.

    Tästä aiemmin kirjoitin tänne, juuri tuon peli QTE:t olivat minulle mahdottomia! Tai ainakin näppikseltä olivat.

    En edes ensin tajunnut, että täytyy molemmilla käsillä osata painaa neljää eri nappulaa! Sitten kun tajusin, tajusin myös etten koskaan tule peliä läpi pääsemään.

    No onneksi peli tukee joystickiä. Eli eiku PS1 DualShock käyttöön ja sitten tateilla ne QTE:t. Alkoi peli sujumaan.

    Minulla oli ihan kuvakin tuosta pelistä pyörimässä retrosetissäni vaan en löydä sitä!

    …harmi että loppua kohden tarinallisesti lähdetään vähän turhan suurellisiin kuvioihin sekaantumaan ja homma ikään kuin repeää liitoksistaan.

    Ihan UFOksi menee juu.

    … siitä se sitten läksi ja David Cage on porukoineen luoneet sittemmin Heavy Rainin, Beyond Two Soulsin kuin Detroit : Become Humanin… oikeastaan hyvin pitkälti tämän pelin pohjalta, sitä hitusen kerta kerralta viilaten ja höyläten, omaa pelisysteemiään siis ja pieniä nyansseja tuonut lisää sinne sun tänne.

    Unohdat ekan pelin (Dawid Bowie ja silleen):

    0_1625074358176_ns-800.jpg

    Tuossa on paljon huonoa, mutta halusin pelata pelit järjestyksessä.

    Peliin on tungettu ainakin surkeasti toteutettua beat'em upia ja 1st (vaiko 3rd, en muista) person shooteria. Lisäksi kun ekasta kaupungista pääsee ulos, iskee fiiliksen pilaava killerikuvio.

    Peli oli myös tuskaa saada toimimaan kunnolla. Silti loppupahiksen päiviltä pistämisen (älytön tappelu teknisesti kökössä pelissä) jälkeinen loppuanimaatio pimeni. Katsoin sen sitten Youtubesta kakkalaadulla.

    Beyond Two Soulsin teinibileet olivat minulle liikaa, peli jäi kesken. Pitää joskus yrittää uudelleen, jotta pääsee Detroitia pelaamaan.