Dirt Rally 2.0 (2019)



  • Mainio homma etteivät lähteneet peliä rakentelemaan sen Dirt 4 renkaiden jälkiin ja uriin, jossa ralliosuus oli aikamoisen totaalisesti tyritty ja täysin hengetön tuote verrattuna Dirt Rally peliin. Vaan ihan aito ralli otettiin tässä pohjaksi ja lähdettiin sitä kehittämään, joka oli ainoa oikea ratkaisu ! Kyl siinä Dirt 4 muuta kuin noita ralleja jotenkuten ajeli mutta eipä mikään mestariteos ollut kyllä sielläkään suunnalla.

    Mainiota tässä Career tilassa kun jos romuttelet autoasi, niin se ei korjaannu ja palaudu kuin taikaiskusta taas täyteen kuntoon seuraavassa kisassa, vaan pelaaja joutuu virtuaalista kukkaroaan käyttämään jotta omista aitoista saa taas korjattua ajokuntoisia ja se ei ole halpaa lystiä se joten joka ikinen ajettu pätkä on siinä mielessä merkityksellinen, jotta aivan koko ajan joutuu hivenen miettimään että meneekö äärirajoilla ja jos meneekin ylitse niin onko pelissä varaa sitten maksaa ulosajot vai ottaako astetta rauhallisemmin.

    Joutuu edes hitusen alussa punnitsemaan riskeeraamista aivan toisella tasolla kuin yleensä rallitteluissa. Hieno kulma lisää, joka tuo pelille paljon.. toki aikanaan kun kilisee kolikoita kassaan niin menettää aika merkityksensä tuo sit.

    Näyttää ja kuulostaa kivalta peliltä kyllä.

    Itse tykkään paljon kun on paljon noita vanhempiakin autoja enempikin tarjolla 🙂 ne erottaa jo ulkonäöllisestikin toisistaan, aikaan kun autot sentään näytti vielä autoilta… toisin kuin nämä nykyajan peltilehmät jotka näyttävät kaikki toistensa persoonattomilta kopioilta. Sit kiva kans noi pari kunnolla vanhaa, niin kerkee melkein kartturi edeltä juoksemaan ja tarkastamaan mitä siellä mutkan takana on 😄

    Toivottavasti ”kolmososa” sitten tulee ja räjäyttää aikanaan pankin oikein kunnolla.. jos sellaista tulee kun tais Codemasters joskus tulevaisuudessa saada sen virallisen WRC lisenssin, niin saas nyt nähdä jatkaako näillä haastavilla teillä ? kuten tässä sarjassa toistaiseksi on tehnyt, toivottavasti ! vai lähteekö kosiskelamaan suurempaa yleisöä sitten oikein kunnolla arcademman parissa.

    Kunnon hajoamiset olisivat kyllä rallipeleissä ja autopeleissä noin ylipäätään hieno juttu, siis bittimaailmoissa kaahaillessa.

    Siis oikein kunnolla hajoamiset (oikeasti realistiset) ois kyllä todella tervetullutta ja veis hommaa jo pelkästään sillä uudelle tasolle (siis aivan kaiken sorttisiin ajopeleihin, ei vain rallipeliin), siis niin visuaalisesti kans hajoais paremmin (realistisemmin) kuin mitä nyt ja toki sit ihan ajettavuudeltaan ja toiminnaltaan. Toki se nostaa jo sen verran "hardcore meiningiksi" homman että tuskin se kovin hyvin kaupaksi menis isolle yleisölle joka vaan sitä arcadee halajaa kuitenkin pidemmän päälle, mutta ”niille muutamalle” innokkaimmalle se olis sellaista kultaa ja aarretta että ei mitään rajaa.. tiedä sitten onko niillä oikeilla autonvalmistajilla sitten jotain tuota autojen romuttamista vastaan peleissä ? vai sanotaanko niin vain muodon vuoksi, kun eivät halua pelien tekijät niin realisitiselle tasolle mennä itse, melkoisestihan se teettäis työtä ja toki vaatii sitten jo melkoisen puhtia sekä muskelia peliä pyörittävältä pelilaitteistoltakin, jos fysiikoita aletaan oikein tappiin vetämään tuolta puolen.

    Aikoinaan Geoff Crammondin’s Grand Prix 2:ssa oli formuloiden puolesta ihan kelvollinen toi auton hajoaminen (siis tuohon aikakauteen nähden todella mainio), siinä kun kivasti renkaat yhteen osui niin lähti aika hyvin ilmojen teille ja se kisa oli siinä jos oli vähänkään realistisemmat asetukset.

    Richard Burns Rallyssä taasen Australiassa se yksi järkyttävän kokoinen hyppyri kun sen veti talla pohjassa niin auto oli taatusti sen jälkeen melkoisessa kunnossa vaikka kuinka nätisti ois sen alas tullut, sitten olikin taiteilua päästä enää maaliin asti sillä totaaliromulla… Richard Burns Rally oli eka rallipeli jossa oikeasti pelotti ajaa kaasupohjassa (eikä sitä edes toki pystynyt jos meinas tiellä pysyä) ja sitä oikeasti jo hölläs omasta tahdostaan kun se näytti jo sen verran hurjalta menolta… muistaakseni siinä oli myös uratilassa jos oli maksimit päällä realismeista niin saattoi jotain kisoja jäädä väliin jos tuli sairaareissu kun vetäs pöpelikköön vähän vauhdikkaammin, en nyt ihan takuuvarma ole että oisko peräti ollut mahis että se kuski saattoi kuolla ja se peli päättyi siihen jos oikein kunnolla pusikkoon vetäsit, vai oliko pelkkää ”urbaania legendaa” vain.