E-kirjasta äänikirjaksi
-
Kirjaa, joka on tarkoituksena ostaa, on saatavana sekä painettuna kirjana että e-kirjana. E-kirja on tietokoneen näytöltä luettava kirja. Äänikirjana sitä ei ole myytävänä. Onko e-kirja mahdollista muuttaa äänikirjaksi Windowsin sisältämällä ohjelmistolla tai asennettavilla lisäohjelmilla? Haluasin kuunnella kirjaa autossa.
-
Jaa-a, se on ja se ei ole, https://libguides.oulu.fi/c.php?g=682508&p=4869112
Kysyppä kirjanmyyjältä eli teleoperaattori, kirjakauppa, jne mutta voi olla ettei ole mutta kysymällä selviää ja tulee viisaammaksi (ainakin pitäisi).
-
@marko-forssell kirjoitti: "Kysyppä kirjanmyyjältä eli teleoperaattori, kirjakauppa, jne mutta voi olla ettei ole mutta kysymällä selviää..."
Joudun näemmä hieman selittämään kysymystäni. Minun ei tarvitse enää kysellä mainitsemiasi asioita kirjanmyyjältä, teleoperaattorilta, kirjakaupasta jne., sillä olen jo tarkistanut, että kyseistä teosta ei todellakaan ole julkaistu äänikirjana, kuten alkuperäisessä kysymyksessäni mainitsin.
Antamassasi viitteissä on kuitenkin ohjeet, miten saan muutettua tekstin ääneksi. Aion kokeilla niitä seuraavaksi. Tietokoneääni ei tietenkään ole lähelläkään sitä kokemusta, minkä ihminen saa aikaiseksi lukiessaan teoksen äänikirjaksi.
-
Ymmärsin ettei ole e-kirjaa äänirkirjana mutta ajattelin että e-kirjan myyjä osaisi neuvoa onnistuisiko konversio mitenkään kotikonstein (muuten kuin tuo linkittämäni linkin avulla).
E- ja äänikirjoissa on se huono puoli että niitä kirjoja jotka pitäisi muuntaa muotoon tai toiseen on julmettu määrä ja uutuudet joita tulee myös aikalailla ovat etusijalla eli kyseessä on pienoinen ikuisuusprojekti.
-
Varmasti löytyy nykyisin jostain noista isoimmista äänikirjoja tarjoavista palveluista. Siellä on niin hemmetisti kirjoja, että vaikea päättää mitä alkais kuuntelemaan seuraavaks. Ja kannattaa toki metsästää tarjouksia niihin, pienellä vaivalla voi säästää pitkänkin pennin noissa tilauksissa. aanikirjapalvelu.com on yks mitä tarkkailen säännöllisesti. Siellä on tarjoukset noihin suurimpiin palveluihin, Storytel, Nextory ja Bookbeat. Oon käyttänyt kaikkia, riippuen minkä saa milloinkin parhaimpaan hintaan. Jos noista ei löydy kuunneltavaa, niin sitten taitaa olla kuuntelijassa vikaa. Sen verran iso valikoima löytyy kuitenkin. Äänikirjat on kyllä ollut pelastus mulle, kun ei koskaan oikein tunnu löytyvän aikaa kirjojen lukemiseen erikseen.
-
@ava-ross kirjoitti ryhmässä E-kirjasta äänikirjaksi:
"Varmasti löytyy nykyisin jostain noista isoimmista äänikirjoja tarjoavista palveluista. "
No ei varmasti löydy kyseistä kirjaa äänikirjana. Olen tarkistanut asian kustantajaltakin. Ei niitä kuka tahansa äänikirjoja tarjoava palvelu voi julkaista äänikirjana, vaan oikeus on vain sillä kustantajalla, jolle julkaisuoikeus on myyty.
Äänikirjoja välittävät palvelut ovat vain "kirjakauppoja" eivätkä ne äänikirjoja julkaise.
Ava Ross kirjoitti edelleen: "Jos noista ei löydy kuunneltavaa, niin sitten taitaa olla kuuntelijassa vikaa."
Sinulla on luetun ymmärtämisessä ongelmia. En ole väittänytkään, etteikö luettavaa löytyisi, vaan kyse on yhdestä määrätystä kirjasta, jota ei ole julkaistu äänikirjana, eikä niin ollen ole myöskään myytävänä äänikirjana.
-
Tiedätkö missä muodossa e-kirja on? En ole kokeillut, mutta löysin tällaisen listauksen Windows-ohjelmia, joilla e-kirjan kääntäminen MP3-muotoiseksi äänikirjaksi saattaisi onnistua:
https://listoffreeware.com/free-text-to-audiobook-converter-software-windows/
Useimmat text to speech -ohjelmistot käyttävät Microsoft Speech APIa, johon pitää ladata vielä suomen kielipaketti olettaen, että e-kirjasi on suomenkielinen.
-
Joo esimerkiksi tätä https://www.äänikirjat.net/ palvelua kannattaa kyllä pitää silmällä. Löytyy melko ajankohtaista tietoa.
-
Kiitos vinkistä. Ohjeen avulla sain muutettua äänikirjaksi. Oli lopulta aika helppoa.