"Eihän kukaan enää osta pelejä levyillä, eihän?"
-
Kyllä! Latiakaan en maksa ja minuuttiakaan en tuhlaa, ellen saa peliä oikeasti omakseni. Hianoa kirjahyllyn täytettäkin pelit ovat.
"Uusien pelien valikoima ei ole laaja, mikä johtuu varmasti siitä, ettei Gog:n myymissä peleissä ole DRM:ää lainkaan, eivätkä ne vaadi toimiakseen minkään muun ohjelman käyttöä. "
Muuten hyvä, mutta Windowsin tapauksessa itse pelialusta on DRM-kriplattu. Olen minä GOGista pelejä ostanut juu. Pelialusta sitten pitää vaan osata "hoitaa".
Konsoleille saa edelleen medialla ihan omaksi ilman nettiyhteyttä toimivia pelejä. Ja konsoleita taas on vapaasti saatavilla, koska niitä on valmistettu kymmeniä miljoonia, joitain yli sata miljoonaa. Sitten jos/kun konsoleiden saatavuus loppuu, voi kelpuuttamiani oikeasti DRM-vapaita pelejä mitä luultavimmin pelata emulaattoreilla.
-
Nuorisolle tiedoksi mikä on kirjahylly: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjahylly
-
Se on vähän miten asiaan suhtautuu. Tein jo kymmenisen vuotta sitten periaatepäätöksen, että valitsen aina digitaalisen kun se on järkevästi mahdollista eikä tarvitse tehdä sisällön suhteen kompromisseja. Siksi pelejä, kirjoja ja lehtiä en ole ostanut enää vuosiin fyysisillä medioilla. Sen sijaan musiikkia kuuntelen Spotifyn rinnalla edelleen vinyyliltä ja elokuvia striimauksen ohella blu-raylta silloin kun haluan että tekninen laatu vastaa sisältöä. Netflix ja varsinkaan sen kilpailijat kun eivät pärjää blu-raylle vielä alkuunkaan kuvan eikä varsinkaan äänen laadussa.
Asiaan voi vähän vaikuttaa se, ettei ole hamstrausviettiä.
-Kaitsu
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä "Eihän kukaan enää osta pelejä levyillä, eihän?":
Kyllä! Latiakaan en maksa ja minuuttiakaan en tuhlaa, ellen saa peliä oikeasti omakseni. Hianoa kirjahyllyn täytettäkin pelit ovat.
"Uusien pelien valikoima ei ole laaja, mikä johtuu varmasti siitä, ettei Gog:n myymissä peleissä ole DRM:ää lainkaan, eivätkä ne vaadi toimiakseen minkään muun ohjelman käyttöä. "
Muuten hyvä, mutta Windowsin tapauksessa itse pelialusta on DRM-kriplattu. Olen minä GOGista pelejä ostanut juu. Pelialusta sitten pitää vaan osata "hoitaa".
Konsoleille saa edelleen medialla ihan omaksi ilman nettiyhteyttä toimivia pelejä. Ja konsoleita taas on vapaasti saatavilla, koska niitä on valmistettu kymmeniä miljoonia, joitain yli sata miljoonaa. Sitten jos/kun konsoleiden saatavuus loppuu, voi kelpuuttamiani oikeasti DRM-vapaita pelejä mitä luultavimmin pelata emulaattoreilla.
Periaatteen mies. Arvostan!
-
@kaj-laaksonen sanoi ryhmässä "Eihän kukaan enää osta pelejä levyillä, eihän?":
Asiaan voi vähän vaikuttaa se, ettei ole hamstrausviettiä.
Ei edes keräilyviettiä?
Kysyitkö miten tuosta kämpästä saadaan pölyt pois? Onko perikunta henkisesti valmis?
Itse luovutin kai reilu kymmenen vuotta sitten tajutessani, ettei kerrostalokämpän kanssa ole toivoa. Lisäksi moni konsoli oli sen verta huonossa kunnossa (ohjaimet vähintäänkin), että kierrätykseen meni.
Jäi minulle jokunen kymmentä tietsikkaa ja pelikonsolia...
-
Kysyitkö miten tuosta kämpästä saadaan pölyt pois? Onko perikunta henkisesti valmis?
Yhteistyössä, toinen nostaa ja toinen imuroi (kestää iäisyyden) tai sitten yksikseen tekee saman (kestää iäisyyden) tai sitten pistää laitteet jne laatikoihin ja siivoaa ja sitten purkaa. Tuskin perikunta on mitenkään valmis tuohon vaan ne menee pääasiassa kierrätykseen.
-
Toisen olemassa oloon on moisessa tapauksessa vaikea uskoa ja kokoelma mennee SER pönttöön (sääli).
Suomessa ei taida olla virallista tukiaisia nauttivaa tietokonemuseota, jossa olisi myös ulkomaiden tuotoksia. Kotimaisille löytyy tekniikan museo Helsingissä.
http://www.pelikonepeijoonit.net/
https://tekniikanmuseo.fi/
-
Riippuu kuinka pitkä matka on lähimpään kierrätyskeskukseen että meneekö pönttöön vai vai, toki niitä voidaan yrittää myydä mutta ostajia ei välttämättä löydy helpolla.
-
Hiljattain (tai ehkä jo ennen joulua) tilasin ja sain eBaysta pelin The Settlers, ja ihan 3½" levykkeillä. Sitähän varten piti saada levykeasema, ja menin sitä Kaakkurin Verkkokaupasta kyseleen. Myyntinainen tarjosi aluksi optista levyasemaa. iPhonella Googlasin kuvia levykkeistä ja näytin niitä: "Oletko ennen nähnyt?" Sitten kaupan omalta sivulta kaivoin sivun USB-töpselillä varustetusta ulkoisesta asemasta. Ei tainnut olla hyllyssä, mutta se saatiin muumassa päivässä ja kävin sitten noutamassa. Pian sen jälkeen peli kolahti postilaatikkoon lootineen, manuualineen, kaikkineen, ja korput toimii yhä. DOSBoxilla pelittää hyvin ja näyttää yhä nätiltä. Ei tarvi hävetä yhtään RPG Makerilla tehtyjen uusien pelien rinnalla.
-
No ei kait max 25-vuotiaat tiedä mikä on levykeasema kun se hävisi tietokoneista ~20 vuotta sitten (ed. emossa (core2) oli vielä liitin korppuasemalle mutta jo siinä vaiheessa se oli jo kadonnut).
-
Settlers kakkonenkin löytyy DOSsille, sen jälkeen taisi pelisarja mennä Winukalle
-
@matti-kuokkanen sanoi ryhmässä "Eihän kukaan enää osta pelejä levyillä, eihän?":
Hiljattain (tai ehkä jo ennen joulua) tilasin ja sain eBaysta pelin The Settlers, ja ihan 3½" levykkeillä. Sitähän varten piti saada levykeasema, ...
Tuli nyt mieleen, että sinun olisi pitänyt hommata Settlersin CD-versio.
t: käytin USB-korppuasemaa viimeksi eilen
-
Juu-u, S3 oli/on Windows-only ja toimivuus nyky-Windowsissa lienee niin ja näin.
-
Rimpulaksi haukkuvat jotkut asiakkaat Freecom USB-korputtimen. Itselläni on kotona ja töissä hyvin toiminut Sony USB-korputin, joiden valmistus lopetettiin vuosia sitten. Jossain nettijutussa väitettiin, että oli Sonyn myydyimpiä (tietsikka)tuotteita.
Lerpuille sitten tarvitseekin retrorautaa, ei löydy USB-lelua...
-
No ei löydy lerpuille usb-asemaa kun lerputtimet hävisivät jo ~30 vuotta sitten.
-
Lerputin USB-puutteeseen on kyllä muu syy kuin ikä, sähköinen sellainen. Tosin mikään muu kuin kaupalliset haasteet ei olisi estänyt uuden USB-virtaan sopivan lerputtimen toteutusta. USB-adapteri vanhalle lerputtimelle ei onnanne.
-
Jos olisi ollut käyttöä niin olisi se usb-lerpatin tehty ja usbi tuli vasta vuosia myöhemmin kun lerputin sai kirveestä.
-
Onko semmonenkin? Korppuversio löyty ensin. Sen tilauksen jälkeen löysin Ubin verkkokaupan ja sieltäkin olisi saanut, ilmeisesti imuroimalla.
Lerputin USB-puutteeseen on kyllä muu syy kuin ikä, sähköinen sellainen.
Virran puute ei pitäisi olla mikään ongelma: verkkovirtaa kehiin kuten ulkoisissa kiintolevyissä (on 3, yhteensä 5 teratavua). Muuten lerppuja käytin joskus kasarin lopulla tietokonekurssilla, jossa kävin isän kanssa (Amstradin valmistamia PC XT -jäljitelmiä). Kotona kuuslankulla oli tyytyminen kasettiasemaan.
-
Onko semmonenkin?
Njuu, en minä nyt lämpimikseni höpise.
Kotona kuuslankulla oli tyytyminen kasettiasemaan.
Minä sain onneksi aika äkkiä 1541 toasterin!
-
Juu saa sitä Amatsoonista joko kalliilla (Jenkkilä karvan alle 150 taalaa pkoineen päivineen, herää kysymys että mihin hiivattiin kuluu pkoita reilut 40 taalaa) tai sitten halvalla (Sumujen saarilta reilut 28 puntaa ja pkt päälle.
Lisäreitä löytyy myös yhä.