Wlan-ongelmaan löytyi syy

• Kerroin kesällä uuden asunnon wlan-ongelmista – nyt löytyi erikoinen juurisyy.

Mesh-purkit auttoivat hieman, mutta netti jatkoi epävakaata toimintaansa koko kesän, ja lopulta siihen outoiluun meni hermot. Soitin DNA:lle ja pyysin apua. Katsoivat modeemin tiedoista että jotain outoa saattaa olla meneillään, ja sovittiin asentajan tulevan paikan päälle katsomaan tilannetta.

Ilmeni, että seinässä on vääränlainen kaapelirasia. Edellinen asukas kertoi että "netti oli toiminut huonosti" mutta ei ollut näköjään tehnyt asialle mitään. Syyllinen löytyy mahdollisesti tätä edellisestä omistajasta, joka on tehnyt asuntoon remontin ja jonka jäljiltä asennus on tehty väärin.

Onneksi muistin mainita ongelmaa tutkittaessa myös siitä, että uusi TV ei ollut löytänyt kanavia ja ne vähätkin löytyneet näyttivät digitaaliselta mössöltä. Syy oli sama.

Toki asunnon koolla ja rakenteilla on voinut olla tekoa, mutta näköjään kyse oli vähän muusta.

Loppu hyvin, kaikki hyvin! DNA ei edes veloittanut käynnistä mitään.

• Eli siis purkin nykytermein issue got resolved! ;o

• @mikropiltti

Issue got resolved ✔

• Mulla kävi ADSL-aikaan kanssa jännästi. Yhteys alkoi pätkiä ja Sonera meinasi että tiputetaan nopeutta. Minä että ei hitossa, kun on pelannut ongelmitta 8-megainen siihen saakka. Asentaja lähti sitten tulemaan puhelinlinjaa seuraten telekopilta (400 m) aina pirttiin saakka. Ja kun sitten sisällä aukaisi puhelimen seinäpistokkeen (missä motu normaalisti kiinni), niin siellähän oli ylimääräinen karvapari, joka oikosessa. Ja mikähän se pari olikaan. Se oli lankapuhelimen aikuinen ulkohälytin, joka ruostunut ajan oloon käyttämättömänä. Pari irti ja problem solved.

• Utelias kyselee: Siis minkälainen on tämä "Vääränlainen" kaapelirasia, mikä siinä oli pielessä?

• Minä ymmärsin, että RJ11-liittimessä tahi rasiassa oli neljä piuhaa, vaikka kahdella pärjätään (kunhan ovat oikeat karvat). Pari ylimääräistä olivat jotenkin irti ja/tai oikarissa.

• @toni-arvinen sanoi ryhmässä Wlan-ongelmaan löytyi syy:

Utelias kyselee: Siis minkälainen on tämä "Vääränlainen" kaapelirasia, mikä siinä oli pielessä?

En kyllä edes tiedä, olin vaan huojentunut kun asentaja löysi konkreettisen vian 🐶

Ehkä remonttireiska oli saanut tukkupaketin jotain Wish-roskaa ja laittanut edullisesti koko kämpän kondikseen. 🤷

• Ach! Minä jaarittelin PaPeRin ongelmasta.