Syyskuun Mikrobitti on ilmestynyt! Testissä ssd-levyt, tekstinkäsittelysoftat...
-
Miltä uusi lehti vaikuttaa? Mikä oli hyvää, mikä huonoa?
-
No, printtilehti ei ole vielä kolahtanut postiloosterista, joten kommentit teen digi-lehden perusteella.
Itse tykkäsin tekstinkäsittelyvertailusta, ...
... mutta olisi ollut ihan hyvä mainita noiden normaalien tekstureiden lisäksi toisenlainen ongelmanratkaisun näkökulma LaTeX.
Se ei ehkä ole varsinainen tekstinkäsittelyohjelma, mutta jos tekstiä tulee noin 400+ Sivua, alkaa LaTeX:n edut tulla vastaan. Olen joskus setvinyt kahdella eri Word-versiolla kirjoitettua useamman sadan sivun teosta. Jos se olisi tuotettu LaTeX:lla, olisi sen korjaaminen ollut lasten leikkiä Word:n sijasta. Word:n ja LaTeX:n välimaastossa saattaisi toimia myös WordPerfect:n muotoilujen näyttö, mutta en ole sitä käyttänyt pitkään aikaan. En siis tiedä/muista voiko etsi/korvaa-toiminnon avulla etsiä (missään teksturissa) muotoiluja. LaTeX:ssahan tämä hoidetaan scripteillä.
Tosin tuo muotoilujen korjaaminen on hivenen helpottunut nykyisten avoimien tiedostomuotojen myötä (odt ja ilmeisesti myös docx), kun dokumentin voi purkaa xml-/kuva-tiedostoiksi. En tosin tiedä ketään (itseni lisäksi), joka olisi muokannut dokumentin xml-tiedostoja saadakseen muotoilut kohdilleen.
Toki noiden muokkausten jälkeen teksturi herjaa virheellisestä allekirjoituksesta, mutta ainakin LibreOffice-suostui avaamaan dokumentin herjojen jälkeen.
-
WordPerfect:n muotoilujen näyttö
Tuo oli loistava ominaisuus, jonka avulla sai korjattua useamman sopan. Word taas taitaa yrittää piilottaa kaiken.
No onneksi ei ole tarvetta tuottaa mitään muuta kuin perustekstiä. Moisen seotessa voi copy/pasteta kaiken vaikka notepadiin ja sitten sieltä uuteen dokkariin.
-
@mikropiltti sanoi ryhmässä Syyskuun Mikrobitti on ilmestynyt! Testissä ssd-levyt, tekstinkäsittelysoftat...:
Tuo oli loistava ominaisuus, jonka avulla sai korjattua useamman sopan. Word taas taitaa yrittää piilottaa kaiken.
Onhan se parempi ominaisuus, kuin Wordistä itse olen löytänyt, mutta paremmaksi sen olisi voinut tehdä s.e. voisi hakea tai hae/korvaa toimintoa rakenteen perusteella, mutta sitä en ainakaan itse ole löytänyt WordPerfecktistäkään.
-
@peran Vim kuitenkin mainittiin tekstinkäsittelyohjelmien kainalojutussa:
https://www.mikrobitti.fi/blogit/mika-tekstinkasittelyohjelma-on-paras-koodarille/2cb9f7e3-197b-4d4e-8f38-e9dcc4279e7c
-
@olli-vänskä-mb sanoi ryhmässä Syyskuun Mikrobitti on ilmestynyt! Testissä ssd-levyt, tekstinkäsittelysoftat...:
@peran Vim kuitenkin mainittiin tekstinkäsittelyohjelmien kainalojutussa:
Joo, mainittiin ja propsit siitä.
(Vaikka rehellisyyden nimissä en ole pahemmin Vim:iä käyttänytkään. Toki tutustunut siihenkin olen.)